Inbedrijfsteller Peter aan het woord: zo is het om te werken bij Dynniq

Bij Dynniq werken we aan baanbrekende projecten. Met onze oplossingen maken we Nederland veiliger en duurzamer. Hoe is het om te werken bij Dynniq? Hoe ziet zo’n baanbrekend project er in de praktijk uit? Peter vertelt over zijn ervaringen met ons project op de stuw Linne.

Peter werkt sinds 2012 bij Dynniq Mobility, onderdeel van Dynniq Group. Hij is begonnen als inbedrijfsteller. Hij was verantwoordelijk voor de inbedrijfname van de door ons geleverde installaties, controleerde of gebouwde installaties voldoen aan de (contract)eisen en zorgde dat de installaties veilig stapsgewijs in gebruik werden genomen. Onlangs rondde hij de opleiding HBO elektrotechniek af. In juni 2020 werd Peter als technisch manager op het project stuw Linne ingezet. Een project dat in recordtempo is uitgevoerd.

Stormschade na storm Ciara

Stuwcomplex Linne ligt in de Maas en reguleert samen met 6 andere stuwen het waterpeil, zodat schepen over de Maas kunnen varen. Tijdens storm Ciara in februari 2020 is de stuw beschadigd. Twee lege duwbakken waren losgeslagen en tegen de stuw tot stilstand gekomen. Onder andere 4 van de 14 jukken waren beschadigd.

‘In 2022 wilde Rijkswaterstaat groot onderhoud plegen aan het stuwcomplex. Vanwege de herstelwerkzaamheden is een deel van het grote onderhoud naar voren gehaald. Zo hebben we samen met Mourik Infra de 14 jukken vervangen, een lierinstallatie gebouwd en brugdelen opnieuw ontworpen en gefabriceerd.’ De werkzaamheden moesten voor de start van het stormseizoen op 1 november zijn afgerond.

 

Veiliger en sneller werken door een lierinstallatie

De verticale schuiven tussen de jukken reguleren het waterpeil. Om bij grote waterafvoeren, waarbij alle schuiven getrokken zijn, te voorkomen dat drijfvuil aan de jukken blijft hangen, worden de jukken op de bodem van de stuw gelegd. Deze handmatige actie wordt ongeveer een keer per twee jaar uitgevoerd. Met een stuwkraan worden de jukken één voor één op de bodem van de stuw gelegd. Medewerkers moesten op hun buik op de brug gaan liggen om kettingen uit het water te pakken, terwijl het water hard onder hen doorstroomde. Dit gebeurde vaak ‘s nachts of onder slechte weersomstandigheden.

Om dit veiliger en sneller te laten verlopen, hebben we een lierinstallatie gebouwd waarmee je met één druk op de knop alle jukken op de bodem legt. De werktuigbouwkundige, staalbouwkundige en civiele werkzaamheden zijn door Mourik Infra uitgevoerd. Wij hebben de besturing voor de lier en de besturingskast ontworpen, gebouwd en geïnstalleerd op de stuw. ‘Als technisch manager begeleidde ik het hele proces, stuurde ik engineers en monteurs aan en was ik de verbindende schakel tussen de verschillende teams binnen Dynniq, Mourik Infra en Rijkswaterstaat.’

Samenwerken is essentieel

Samenwerking was cruciaal om het project voor het stormseizoen op te leveren. ‘Toen ik bij dit project betrokken werd, heb ik allereerst met Mourik Infra en Rijkswaterstaat in kaart gebracht aan welke technische eisen de lierinstallatie moet voldoen. Onze hard- en software engineers hebben het ontwerp vervolgens verder uitgewerkt, zodat onze monteurs de besturingskast volledig in eigen beheer konden bouwen.’ Wekelijks bespraken we met Mourik Infra en Rijkswaterstaat de technische aanpak en voortgang.

Extra bijzonder was de samenwerking tussen verschillende afdelingen van Dynniq. Vanwege de tijdsdruk en onderhoudswerkzaamheden aan andere objecten op en langs de Maas hebben we verschillende teams ingezet. Zo hebben collega’s uit Wormerveer de hard- en software geëngineerd. Een team uit Barendrecht is naar Wormerveer gekomen om de besturingskast volledig in eigen beheer te bouwen en snel te kunnen schakelen met de engineers. Collega’s uit Echt hebben meerdere keren geholpen met ad hoc werkzaamheden en overige ondersteuning. Dit was echt een mooie samenwerking!

Project in recordtempo afgerond

Door de goede samenwerking en strakke planning hebben we de lierinstallatie in recordtempo gerealiseerd. Voor de start van het stormseizoen kon de stuw het water in de Maas weer zelfstandig keren. ‘Als inbedrijfsteller was ik betrokken bij het plaatsen, het testen en de ingebruikname van de lierinstallatie. Ook stuurde ik onze monteurs aan.’ Na een geslaagde Site Acceptance Test hebben we die lierinstallatie opgeleverd aan een tevreden opdrachtgever.

Het beheer van de lierinstallatie is de komende jaren in handen van ons onderhoudsteam. Peter heeft op locatie een instructiedag georganiseerd voor een goede kennisoverdracht. Tijdens deze dag kreeg het nieuwe onderhoudsteam uitleg over de werking van de lier en waar alle onderdelen zich bevinden. Ook nieuwe monteurs krijgen een uitgebreide instructie.

Een uitdagend en leerzaam project

‘Dit is een project dat mij nog lang zal bijblijven. We hebben laten zien dat we out-of-the-box kunnen denken en in hele korte tijd een werkende installatie kunnen opleveren. We kunnen vaste structuren en de normale gang van zaken loslaten om razendsnel meters te maken.’

Wat Peter persoonlijk meeneemt uit dit project? ‘Waar moet ik beginnen? Dit was een van de eerste projecten waarbij ik de grote kartrekker was. Een sprong in het diepe. Ik ben compleet uit mijn comfortzone gestapt. Best spannend, maar ik heb ontzettend veel geleerd. Bovendien kreeg ik vanaf dag 1 het vertrouwen van mijn collega’s, waardoor de sprong in het diepe vertrouwd voelde.’

De werkzaamheden op stuw Linne zijn voor Peter nog niet afgerond. ‘We zijn direct verder gegaan met het bouwen van een nieuwe stuwkraan. De planning is om de werkzaamheden voor de bouwvak van 2021 op te leveren.’ Daarna begint een nieuwe uitdaging. ‘Als de werkzaamheden zijn afgerond, ga ik aan de slag in mijn nieuwe functie als Concept Engineer.’


Ben je na het lezen van Peter's verhaal nieuwsgierig geworden en spreekt onze dynamische en open cultuur je aan? Lees meer over onze bedrijfscultuur of bekijk onze vacatures.